TILS: Su politikais susijusioms įmonėms – kas 5 euras iš savivaldybių viešinimo lėšų

Paskelbta gruodžio 17 d., 2019

Kas 5 eurą (1,4 mln. eurų) iš valstybės ir savivaldybių viešinimo biudžetų ir kas 7 eurą (10,6 tūkst. eurų) iš Europos Sąjungos (ES) investicijų savivaldybės skyrė su politikais susijusioms įmonėms, kurios viešino jų veiklą. Lėšas gavo ne tik žiniasklaidos priemonės ir viešinimo agentūros, bet ir statybų, šaldyto maisto, leidybos įmonės, rodo papildyti duomenys, pateikiami „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) svetainėje www.manovalstybe.info.

Savivaldybės savo veiklų viešinimui per pastaruosius keturis metus (2015 – 2018 m.) išleido 7,8 mln. eurų, iš jų 80 tūkst. eurų – iš ES investicijų. Lėšas gavo 363 įmonės, iš kurių 35 buvo susijusios su politikais. Šios įmonės gavo penktadalį (1,4 mln. eurų) visų viešinimui skirtų lėšų.

Lyginant su kitais gavėjais, su politikais susijusios įmonės su savivaldybėmis pasirašė didesnės vertės sutarčių. Vidutinė sutarčių, kurias pasirašė su politikais susijusios įmonės, vertė 7 tūkst. eurų, tuo metu vidutinė įprastų sutarčių vertė – 5 tūkst. eurų.

Daugiausiai viešinimui skirtų lėšų gavo šios su politikais susijusios įmonės: UAB „Rejspa“ (382 tūkst. eurų), UAB „Roventa“ (141,5 tūkst. eurų), VšĮ „Alytaus regioninė televizija“ (140,8 tūkst. eurų).

UAB „Rejspa“, be kitų akcininkų, priklauso Seimo nariams Vandai Kravčionok ir Michal Mackevič iš Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos.

UAB „Roventa“ vadovauja Romas Venclovas, kuris lėšų skyrimo laikotarpiu buvo Mažeikių raj. savivaldybės tarybos narys, iškeltas Darbo partijos.

VšĮ „Alytaus regioninė televizija“ dalininkė – Alytaus m. savivaldybės tarybos nario Tomo Pačėso iš visuomeninio rinkimų komiteto „Už Alytų“ sutuoktinė.

„Tai, kad su politikais susijusios įmonės laimi savivaldybių viešinimo konkursus, savaime nėra problema. Tačiau tai gali sukelti interesų konfliktą, o visuomenė gali lengvai suabejoti tokių pirkimų skaidrumu. Todėl savivaldybių atstovams itin svarbu įvertinti, kada vertėtų nusišalinti nuo sprendimų, o pačius sprendimus kruopščiai pagrįsti“, sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.

Atsižvelgiant į analizės rezultatus TILS rekomenduoja:

  • Savivaldybėms užtikrinti, kad jų viešinimo pirkimai turėtų aiškius tikslus ir sėkmės rodiklius, leidžiančius pasirinkti tinkamiausias žiniasklaidos priemones;
  • Savivaldybėms turėti aiškias gaires, kurios darbuotojams ir politikams primintų, kaip tinkamai valdyti galimus interesų konfliktus. Tai padėtų įvertinti, ar lėšų skyrimas su politikais susijusioms žiniasklaidos priemonėms nesukelia interesų konflikto;
  • Žiniasklaidos priemonių savininkams, vadovams ir vyr. redaktoriams skelbti savo interesus interneto svetainėse ir leisti skaitytojams su jais susipažinti.

Svetainę manovalstybe.info TILS papildė naujais duomenimis apie savivaldybių viešinimui skirtas lėšas 2015 – 2018 m. Šie duomenys buvo gauti iš pačių savivaldybių. Duomenis apie viešinimui skirtas lėšas iš ES investicijų TILS gavo iš LR Finansų ministerijos.

TILS, pateikdamas sąsajas su politikais ir naudodamas terminą „susiję politikai“, atkreipia dėmesį į tuos savivaldybių tarybų narius, merus, jų pavaduotojus, Seimo narius, kurie, be šių užimamų pareigų, taip pat buvo ir lėšas gavusių įmonių buvę arba esami akcininkai, dalininkai, vadovai, taip pat tie, kurių sutuoktiniai arba jie patys vertinimo laikotarpiu dirbo tokioje įmonėje. Įmonių sąsajas su politikais leido pamatyti iš Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos gauti duomenys.

TILS analizę atliko bendradarbiaujant su „Transparency International“ Sekretoriatu.

Trumpą analizės įžvalgą galite rasti čia.

Daugiau informacijos: Sergejus Muravjovas, 868997579, www.manovalstybe.info